(La revista está escrita en catalán)
SARA MONTIEL
Li deiden “La Muñeca”. Més tard seria “La Princesa”.
Va a arribar al món a las sis del matí del dia 10 de març de fa 58 anys al Camp
de Criptana, provincia de Ciudad Real, i ho va fer de natges i per pura
casualitat. “Al ventre de la meva mare es forjaven dues vides i la dona que la
va fer abortar no ho va saber veure”. Batejada Saritísima per un català, ha
vingut ara al Victòria Sara més que mai.
Per alguns, la decadencia és com l’or vell i en darrer terme, divina o no, amb
el públic Sara fa el que vol. Paraula.
-És veritat que
a vostè li van posar Sara perquè a algú li recordava la Sara de la Bíblia?
-Sí.
A mi em van posar Sara per això i perqué la meva ávia materna es deia Sara
María. I Montiel pels camps de Montiel.
“El Duerme” ja
era vidu amb tres fills quan va conèixer la que seria mare de Sara Montiel:
María “La Peinadora”, una dona bellíssima, soltera i amb un fill de deu anys.
Sara –batejada amb els noms de María Antonia Alejandra- era una porcellana en
miniatura que creixia al ritme de la miseria, de les peles de taronja de la
guerra civil a la xocolata de postguerra, aliena al dia en què, espantada pel
símil i amb carona de girasol, reconeixería els ulls del seu pare en els de
Gary Cooper. Ja a la seva familia abundaven els noms de batalla, sempre amb
article, d’una Espanya fosca: les seves cosines, “La Guapa” i “La Culos”, les
seves germanes La Elpidia i La Ángeles, els seus germans El Antonio i el José.
Antoñita, nena de nàcar, aprenia aquest vessant humà que dóna l’escassetat i
que ja no l’abandonaria mai més.
-Diuen que vostè
no abandona mai els seus amics perquè no ha oblidat que ho va pasar molt
malament.
-Sí,
Els meus amics són part important de la meva vida pequè els escullo jo. Sóc
realment lleial, és cert.
-Un d’aquests
amics seus és Terenci Moix. Ell va començar la seva biografia. Per què no la va
acabar?
-És
que no podía. Tenia massa feina i a més a més… viatja sempre a Egipte, sempre a
Egipte, sempre a Egipte! Llavors van cridar José Martí Gómez per veure si ho
podía fer. I ho va fer molt bé.
-Terenci Moix té
dues dives: Núria Espert i Sara Montiel.
-Sí,
però jo crec que ara s’ha inclinat més per Núria Espert i ha abandonat Sara
Montiel. M’està posant les banyes amb ella.
-És cert que
quan es va escriure la seva biografia vostè va oblidar deliberadament citar dos
homes que la van estimar?
-Bé,
hi ha coses que cal ocultar, i que s’han de quedar per sempre dins.
-No ho dirà.
-No.
-Vostè creu en
la reencarnació.
-Jo
crec que ja hem viscut abans i que tornem a viure després. Jo m’ho crec, de
veritat, que tenim moltes vides.
-I què va ser
Sara Montiel abans de ser Sara Montiel?
-Doncs
m’imagino que jo era una peça rara, una mena de bestiola molt estranya, amb un
sentit especial de la música, el ritme i la pintura. Jo hauria volgut ser pintora
o una gran ballarina de ballet.
-Ho va intentar
algun cop?
-Sí,
però molt malament, és clar. Malgrat això, la pintura, per exemple, em fa ser
sensitiva.
Els quadres de
Vincent van Gogh sempre més li han recordat els solcs rectilinis que llaurava el
seu pare a la terra més àrida de La Manxa. Sara somriu però no riu mai –un vell
costum, un llast d’una diftèria que als quatre anys li va fer caure la primera
dentadura- però avui Sara utilitza a la perfecció l’art del divisme i el tempo
lento i ja ho diu tot pels ulls atrapats entre el postís i el llapis, no li cal
més que presentar-se d’escultura encerada i caminar. Li vessa la maternitat per
la retina a una dona que ha sofert onze avortaments a la seva vida.
-Si li pregunto
pels seus fills s’embalarà…
-Els
meus fills están molt bé, ja els veus per aquí amb mi. La meva fila ha complert
7 anys, està molt… formaleta, porta uns estudis avançadíssims al Col-legi
Anglés. I el nen té dos anys i mig. És més baby, més, parla molt poc,
s’avergonyeix de moltes coses, plora, és molt nenet i en canvi la meva Thais
quan tenia onze o dotze mesos ja sortia a escena a dir bon dia i allò d’ “em
dic ThaisTousAbad”. Tenen un carácter completament diferent. La meva filia el
té molt fort i s’ha de vigilar molt amb el que es parla davant d’ella perquè
tot ho agafa. És massa llesta.
-No, sí jo nomès
volia preguntar-li d’on vénen aquests noms: Thais i Zeus. Quan vostè va fer Locura de amor va dir que si mai tenia
una filla li posaría Aldara, com la protagonista.
-Bé,
nosaltres sóm molt admiradors de Grècia. He llegit molt de teatre grec i
mitología grega i, a més, hi anem molt, a Grècia. Em va seduir el nom de Thais,
“la deessa de l’amor”, i de Zeus “el Déu de Déus, el Déu de l’Olimp”.
-Els seus fills
poden amb vostè.
-Som
dos flams, el meu marit i jo. Volem ser durs i no ens surt. Ara a la nena li he
portat una professora d’anglès, que està continuament amb nosaltres, perquè no
perdi el curs. I el quatre de maig ja haig de ser a Mèxic. I el setembre, nou
espectacle.
-És una persona
intuïtiva?
-Per
damunt de tot.
-I malévola?
-No,
el que passa és que pressento el futur. Sóc una espècie de médium.
-Ha tingut
alguna experiencia d’aquest tipus?
-Sí
i si em preguntes pel momento actual, igual que he pressentit desgràcies en
molts moments de la meva vida, ara noto que ja ve tot bè, ara ja…
Potser ja
mereixia aquesta treva perqué Sara Montiel ha patit la intensitat a cavalcades
quan encara no podía asimilar-la: als 13 anys el primer jurament d’amor, a
sang, com el pacte gitano, uns quants records desconnectats del Novedades, les
monges dominiques, la visita a un presoner moribund –Miguel Hernández- i als 14
anys una saeta escoltada a l’atzar per Ángel Ezcurra qui des d’aquell momento,
captivat per “La Princesa”, es converteix en el seu protector i la porta a
viure amb la seva familia a València per preparar-la artísticament. Ja als 16
anys surt a la portada de la revista “Semana” i, en veure-la, un escriptor vol
conèixer-la. És Azorín.
-A aquestes
alçades, les critiques de prensa li dolen o ja no?
-Que
no em dolen? Aprenc cada vegada més.
-Per exemple, la
crítica d’ “El País” de l’altre dia assegurava que vostè ja només utilitza el
seu valor de mite.
-Jo
només llegeixo “El Periódico” i “La Vanguardia”. I l’”Avui”.
-I per què el
nom d’aquest espectacle, Sara més que mai?
-Aixó
ho va proposar la Núria Feliu i tenia raó: aquest és un espectacle de Sara més
que mai, perquè és bilingüe. Jo l’entenc, el català i hi canto, en català. És
el mínim que puc fer.
-Una cançó en
català.
-Rosor,
Rosor.
-Què és el que
més li agrada de l’home català i què és el que més la sulfura?
-D’entrada
el que saps d’un català és que quan es dóna –quan es decideix-, es dóna
totalment. És un home molt sincer, és un home treballador i molt, molt
responsble.
-Vostè ha tingut
dos Pigmalions: un escèptic autor de teatre, membre de la Real Academia
Española de la Lengua i un poeta sexagenari boig per vostè.
-Miguel
Mihura i León Felipe, encants.
-Pero vostè no
ha fet mai aquest paper? S’ha atrevit a profetitzar amb algú més jove?
-Vaig
predir-li a Ornella Mutti, quan tenia dotze anys, a Itàlia, que ella tindria
possibilitats de ser una gran actriu. Només tennia dotze anys, eh? Llavors! I
en tenia 16 quan va venir a Espanya i li vaig anar a dir: “tu seràs una dona
que farà créixer la seva personalitat al costat del triomf”.
-A quin vici no
renunciaria mai?
-Vici
que tingui ara?... ara ho haig de dir… el treball, que ara ja s’ha convertit
definitivament en això.
-Sabria viure
sense treballar?
-No,
però en un futur m’hauré de retirar igual que el torero deixa de torejar.
I arriba Mèxic,
tè 22 anys, i amb Mèxic al caos: roda catorze pel·lícules en quatre anys –la
primera, Furia Roja- treballant deu
hores diàries. Després, a la festa d’un famós periodista del “New York Times”
coneix Richard Barrymore, “el primer cop
que vaig fer l’amor. Me’n vaig enamorar com una imbécil” i Sara era ja una
institució i a poc a poc l’ambrosia de la fama, la Fox, la Metro i la Warner,
va calar fons. El somni americà permetia anar per damunt dels núvols, coneixent
Greta Garbo i Alfred Hitchock i aquesta ha estat una arma eterna i lícita
d’utilitzar de Saritísima. No tothom por incloure dins la seva vida sentimental
Gary Cooper, Ernest Hemingway, i James Dean, i a sobre conèixer Cecil B. de
Mille i Marilyn Monroe.
-Aquí té bona
part del seu álbum fotogràfic. Esculli les fotografíes que li portin un record
especial.
-A
veure! Tota aquesta vida que he viscut tan intensament i amb tanta sort, és
cert, perquè jo vaig arribar a ser famosa mundialment als 27 anys, amb El último cuplé. Altres, com Julio
Iglesias es fan famosos als 42 anys i aquest és el meu avantatge.
Pepe Tous entra
al camerino i demana una pausa. Falten deu minuts per sortir a l’escenari
davant un públic endiumenjat i en un espectacle divers: segons Sara, Núria
Feliu canta el jazz com ningú i Joan Monleón és un actor que fa de tot, a més
de disfressar-se de fallera. Els catorze músics de l’orquestra es preparen i
des d’allí es calquen les llumetes d’un vesturari preciós de Christian Dior i
Saint Laurent. Sara Montiel immutable, s’atura davant una fotografía grisosa i
ampliada.
-Aquesta
foto l’estimo molt perquè estic amb Marlon Brando, ens estem prenent un gelat.
Aquell dia recordó que em va convidar a l’estudi i vaig estar amb ell tota la
tarda. Era, és, un home meravellós, un home intel·ligent. Aquí jo intentaba que
parlés español, i ell en sabia bastant perquè havia fel Zapata.
-I aquesta
fotografía amb Tony Mann? Vostè s’hi va casar “in articulo mortis”.
-Me’n
recordó moltíssim. Era el meu primer marit, que va morir, un home al qui vaig
estimar molt fins que em vaig quedar vidua i llavors vaig trovar el pare de
Thais i em vaig casar amb ell. Veritat, carinyo?
-(Thais s’acosta
a la seva mare i li diu a cau d’orella: “Explica-li que tu vas tenir tres
marits, explica-li”).
-Sí,
sí. El segon va ser un español economista i el tercer el pare de Thais. Ah,
mira, en aquesta fotografía estic amb el ballarí Antonio, i aquí amb la Natalie
Wood.
-Però algún cop
s’ha enamorat d’algun desconegut?, d’algú del públic?
-Em
vaig enamorar d’un home italià qu era, bé, que és, engyner de mines i per poc
m’hi caso. Vam mantener set anys de relacions.
-Què tenia Pepe
Tous quan el va conèixer que no tenien els altres homes?
-Que
ja abans era l’home de la meva vida, després va ser l’home de la meva vida i
ara és l’home de la meva vida. Ens vam trovar l’any 70, recordó el dia exacte,
el 28 de febrero, i ja portem setze anys junts, quan va néixer Thais ens vam
casar per poder donar-li un cognom i la resta ha consistit a estat junts.
-Creu que amb el
temps han canviat molt les tècniques de seducció?
-Joc
crec que sí. Per desgracia ens hem fet més freds, i fins en el cinema es nota.
La violencia és la plaga, la gen tés menys sentimental, però jo no he pogut
encara deixar de seho. He estat sempre extemadament sensible.
Ho ha dit tot
amb pressa i amb una amabilitat contiguda, sense deixar de projectar aquesta
llum blanca, que és cert que du a la calç dels ulls. És com si digués: “Sara
pot donar la sorpresa en qualsevol momento”, igual que la va donar l’any 1957
amb una pel·lícula rodada en condicions ínfimes, una pel·lícula plena de
boirina i entrebancs en la qual no creia ningú. Va ser El último cuplé i va batre el rècord més alt taquilla, fins llavors
mai aconseguit a Espanya.
-Moltes
generacions joves ja no coneixen res de vostè. Li dol?
-No
hi ha més remei. Fa vint anys jo era una Sara Montiel fent pel·licules
importantíssimes pels homes i les dones que ara en tenen quaranta. Els que em
coneixen de veritat passen dels quaranta anys. Llavors, quan veig gent jove en
el públic m’adono que m’estan descobrint en aquell precis moment i noto que els
puc agradar malgrat que no canti els temes actuals que els arriben directament
al cor. Però canto cançons d’amor. I l’amor és internacional. Aquí tens el Frank
Sinatra que amb setanta anys encara està cantant les “seves”.
-Imagini’s que
és el primer cop que veu Sara Montiel. Que no sap res d’ella. En què es fixaria
més: en la cantant, en el carácter o en el cos?
-En
una altra cosa: en una personalitat unívoca. Mira, jo puc cantar a la meva
manera, puc actuar amb lliure voluntat però queda clar que no m’assemblo a
ningú. Molt al contrari, vaig marcar una época, un estil, i després altres han
aterra ton jo era.
-Hi ha algú que
l’hagi imitat bé?
-Sí,
aquells que no s’han limitat a copiar sinó a considerar-me ídol. Igual que va
ser per a mi Ingrid Bergman, quan jo era menuda. Jo volia ser com ella.
-I tot aquest
amor que vostè transmet als transvestits?
-Això
és un misteri que he comentat moltíssims cops amb el meu marit, amb els meus
amics metges, amb advocats i el que més ens soprèn és que no és un fenomen
d’aquí sinó que em passa arreu del món. Vaig a Los Ángeles, em presento al
Bellas Artes de San Francisco, vaig a Rússia, vaig a Mèxic i allí están ells,
els gais.
-No en trova el
motiu, encara?
-Que
els agrado tant que voldrien ser com jo. I me n’orgulleixo, d’ells.
-Però vostè ara
ha canviat físicament. L’any passat va aprimar-se vint-i-dos quilos. Ells no
deuen preferir la Sara d’abans?
-No,
no, ells sempre volen veure’m sense arrugues. Jo sóc una dona que de natural ja
no tinc arrugues, ja em veus, malgrat que ara porti més maquillatge pels llums
dels cànons de l’escenari, que es mengen molt el color. Però he passat molta
gana per aprimar-me, és cert.
-La maquilla
algú?
-Mai.
Sempre em maquillo jo sola.
-Hi ha alguna
cosa que li faci por?
-Home,
la mort, indiscutiblement. Encara no entenc això de deixar la teva gent, la
gent que estimes, i des que tinc els meus fills el que voldria és viure molt
temps, per veure’ls créixer, veure’ls de nuvis. A veure si arribem a temps.
Es posa els
anells, deliciosament hebraitzada, com aquella Sara del Génesi, dona d’Abraham,
estéril fins que tres àngels van prometre-li descendencia en plena vellesa.
Ella sí que va viure cent vint-i-set anys i va deixar l’herència histórica de
la magnificiència. I veient aquesta Saritísima pentinar-se davant el mirall,
qualsevol diría que hem tornat a la terra de Canaà.
Sara pot estar
tranquil·la. S’està guanyant la immortalitat des que la censura va tallar-li la
seqüencia del Fumando espero i des
que gràcies a El último cuplé moltes
parelles van posar el nom de Sara a la seva primera filla. Després de La Violetera ja n’hi havia una autèntica
fornada. Avui Sara a Mallorca, encara atrinxera molts secrets i encaixa moltes
males interpretacions de la seva vida. Demana un bombó per aclarir la veu. Al
fons se sent Thais parlant en anglès amb la seva baby sister i tot el marbre montelià s’aixeca de la cadira enfundat
en un vestit d’arestes i argent.
-Què és el que
aconsegueix fer-la plorar?
-L’angoixa
de veure una persona que per vellesa s’ha de morir, com ara en tinc dues molt a
la vora… que están molt malament. A més, saps?, encara hi ha una cosa pitjor:
dues persones molt joves que també estan malaltes. Això m’afecta.
-Creu en
l’eutanàsia?
-La
llàstima és que sols si la visquéssim l’entendríen.
-Es penedeix
d’alguna de les coses que ha fet?
-Estic
convençuda que si tornés a néixer, fins i tot les coses que més m’han fet
dubtar les tornaria a fer. No em penedeixo de res.
FOTOS ANNA BOYÉ
EL RECORTE CCXCIV
En 1.986 sucede un gran acontecimiento familiar: Sara y Pepe deciden bautizar al pequeño Zeus, que contaba con tres años de edad. Así lo recogía La Revista en su número de 25 de Agosto de 1.986.
El escenario fue una ermita cercana a
Campo de Criptana, su tierra natal
SARA MONTIEL
bautizó a su hijo multitudinariamente
Zeus, padre de
los dioses griegos, fue el nombre que Sara Montiel y Pepe Tous eligieron para
su segundo hijo adoptivo. Como tal divinidad, fue bautizado en una ermita
manchega de Campo de Criptana población próxima al pueblo natal de la famosa
artista. La ceremonia conmovió a la familia que tuvo que retrasar la
celebración.
Sara Montiel y
su esposo, Pepe Tous, celebraron con una emotiva ceremonia el bautizo de su
pequeño Zeus. El niño, que cuenta tres años de edad, aún no había podido
recibir este sacramento y Sara quiso que fuera en Ciudad Real, concretamente en
Campo de Criptana, su pueblo natal, la localidad elegida para esta familiar
celebración.
Un alto en las
galas de la popular cantante desplazó al matrimonio Tous y a sus dos hijos,
Thais y Zeus, a la villa manchega donde se reunirían con otro manchego de pro,
Luís Cobos, que ofrecía un concierto de españolísima música… Luís y Sara,
paisanos y amigos, compartieron esa noche del sábado nueve de agosto los
aplausos del público que abarrotaba la sala, ya que Luís invitó a nuestra
cantante a salir al escenario: “La Violetera” y “Nena”, fueron los títulos con
los que el público fue sorprendido.
El retraso del bautizo de Zeus, que ya cuenta con tres años, se ha retrasado debido al continuo trabajo de su madre, una de las figuras codiciadas de nuestro país. No por ello se ha olvidado la pareja de cumplir con el bautismo.
El bautizo de Zeus, el hijo pequeño de Sara Montiel y Pepe Tous, fue emocionante. Una entrañable fiesta rodeó el religioso acontecimiento entre paisanos de la maravillosa artista.
Luís Cobos,
Angélica (la cantante alemana que le acompaña constantemente) y Sara y Pepe
comentaron después la gran alegría que era recibir el cariño y el aplauso de
todos los vecinos de Campo de Criptana.
Así como el
músico invitó a Sara a compartir su actuación, el matrimonio Tous no fue menos
cariñoso y le invitó al bautizo de Zeus, al que también fue Angélica. El
domingo, después de un largo y reparador sueño, los dos hijos de Sara, Thais y
Zeus, charlaron largamente con sus padres que les explicaban lo que ese día
debía significar para toda la familia.
Un acogedor encuentro ofrecido por otro ilustre manchego, Luís Cobos, hizo que la celebración adquiriera un auge emocionante. La invitación del compositor internacional colmó los deseos del público asistente. Todo quedó en casa.
PADRINOS FAMOSOS
Naturalmente que
para el neófito todo estaba lleno de sorpresas y no comprendía bien la
animación que se había despertado en torno a él.
A las seis y
media de la tarde, y en la ermita de San Gregorio cercana a Campo de Criptana,
llegaba toda la familia a bordo de un Volkswagen rojo alquilado… el aplauso
querido de familiares, amigos y paisanos les recibió. La ceremonia fue oficiada
por el padre Francisco Boluda, perteneciente a la parroquia del pequeño pueblo
de Arenales de San Gregorio. Sara no pudo satisfacer su deseo de bautizar a su
único hijo varón en su pueblo natal ya que en este pueblo sólo se ofician
bautizos los últimos domingos de cada mes.
El pequeño Zeus
tuvo como padrinos al representante de Sara y una íntima amiga de la familia,
Jaime Borrás y Mercedes Rodríguez. La coral de Santa Cecilia puso la música en
esta ceremonia religiosa que duró una hora aproximadamente.
Después de la
ceremonia charlamos con Sara que nos contó lo feliz que era para todos ellos
este día y narró con gracia algunas anécdotas de este día tan especial,
protagonizadas por Zeus.
-Sara, ¿qué es
lo que explicasteis a Zeus para que comprendiera lo importante de este
sacramento?
-Pues
mira, desde el primer día le fuimos explicando al niño lo importante que era
esta ceremonia y cada uno de los pasos de los que consta… también le dijimos
que esto se hacía para que Jesús le quisiera más.
Pero
al final, el niño se puso nervioso y lloró un poco y le dimos un chicle para
que se calmara y se distrajera un poco. Lo cierto es que hacía mucho calor en
eta tierra mía.
La familia se relajó durante breves instantes en el transcurso de la concurrida celebración. Y es que la apoteósica fiesta popular agotó a todos. Al fondo la localidad de Campo de Criptana, en plena Mancha.
LLOROS EN EL BAUTIZO
-¿Cómo es que
habéis tardado tanto tiempo en bautizarle?
-Ha
sido el trabajo la causa de todo este retraso, pero he decidido anular un
compromiso y hacerlo porque creo que era muy importante para Zeus y, por
supuesto, para todos nosotros.
-Tu hija mayor,
Thais, ya tiene siete años, ¿cómo ha asumido esta ceremonia?
-También
se cansaba mucho y se ponía nerviosa. Sobre todo las fotos la molestaban; la he
tenido que explicar que igual que yo voy al teatro a trabajar, aunque haya un
día que no me apetezca o esté cansada, los fotógrafos tienen que cumplir con su
obligación y hacernos fotos.
Después de la
ceremonia toda la familia y los invitados celebraron una gran fiesta en el
casino de Campo de Criptana, allí estaba invitado todo el pueblo y todo el
pueblo asistió. Más tarde los más íntimos brindaron con champagne en un molino
propiedad de un amigo de Sara, convertido en bodega.
Una gran tarde
de chocolate para los más pequeños y una típica comida manchega con riquísimos
quesos de la localidad fueron algunos de los platos típicos con los que los
Tous obsequiaron a sus amigos el día del bautizo de Zeus Tous Montiel.
Concha PARADA
Fotos: Andrea SAVINI
LA FOTO CCXCIV
Clásica foto de espectáculo de Sara en los '80.
No hay comentarios:
Publicar un comentario